2018/07/26

Dpo 2 ja lääkärikäynti

Vasenta munasarjaa vihloo. Taas alan kuvittelemaan oireita. Tyhmä minä, ei munasolu voisi olla vielä edes kiinnittynyt! Jospa se munasarja vaan vihottelee ovulaation jälkeen.

Tänään minulla oli taas lääkäriaika. Olin tässä välissä käynyt verikokeissa ja hankkinut aiemmalta käynniltä mukaani epikriisin. Lääkäri tutki lausunnon ja katsoi verikokeen tulokset. Hän totesi vain, että kaikki oli suhteellisen hyvin. Vihdoin ja viimein, sain reseptin Terolut-lääkeeseen!

"Mitä Terolut on 
Terolut sisältää lääkeainetta nimeltään dydrogesteroni. Dydrogesteroni on keinotekoinen hormoni. Se muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia.  Lääkkeitä kuten Terolut kutsutaan progestogeeneiksi.

Mihin Terolut-tabletteja käytetään 
Terolut-tabletteja voidaan käyttää joko yksin tai yhdessä estrogeenin kanssa. Se otatko myös estrogeenia, riippuu siitä, mihin tarkoitukseen lääke on sinulle määrätty." (lähde)

Minulle ne määrättiin otettavaksi kiertopäivien 15-25 aikana eli kymmenenä eri päivänä aina yksi tabletti tasoittamaan epäsäännöllistä kuukautiskiertoani. Lääkäri sanoi, että voisin aloittaa lääkkeet nyt samantien (nyt kp 25), mutta sanoin, että minulla oli juuri ovulaatio. Hän kysyi, olinko silloin yhdynnässä ja koska olin, niin hän suositteli vielä odottamaan mahdollisia kuukautisia (/positiivista raskaustestiä) ja aloittamaan vasta seuraavassa kierrossa lääkkeet.

Minulla on aiemmin aika huonoja kokemuksia mm. e-pillereistä, joten myös näiden lääkkeiden vaikutus kehooni pelottaa aika paljon. En mitään muuta toivoisikaan niin paljon kuin että niitä ei tarvitsisikaan aloittaa.

Mikäli terolutitkaan eivät tuo helpotusta yhdistettynää oikenlaiseen ruokavalioon, on seuraava askel ottaa yhteys lapsettomuuspuolelle. Sieltä sitten tehtäisiin tutkimukset niin minulle kuin miehellenikin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti