2019/09/09

Rv 29+0 ja synnytystoiveita

Tänään alkoi jo 30. raskausviikko, Vauva on nyt keräkaalin kokoinen. Hullua ajatella, että tämä on käytännössä viimeinen kymmenes ennen synnytystä (vaikka tietenkin raskaus voi mennä yliajalle).

Tuntuu kuin vauva olisi käänytynyt jo pää alaspäin. Liikkeet tuntuvat samanlaisilta kuin esikoisesta silloin, kun hän oli kääntynyt alaspäin (mikä tapahtui näillä näppäimillä).

Olen yhä melko väsynyt ja liitoskivut ovat hurjia. Käveleminen on melko inhottavaa ja kääntyminen sängyssä sattuu kaikkialle. Lisäksi painajaiset ovat alkaneet piinaamaan öitäni ihan kunnolla ja lisäksi minulla on alkanut tulla rintakipuja (pistää vuorotellen rintoijen sisälle). Olen huomannut myös maidon erittymistä, mikä on todella hienoa, koska esikoisen kanssa jouduin odottamaan todella kauan ennen kuin edes ensimmäiset pisarat nousivat.

Sitten itse asiaan, eli haluan jakaa kanssanne synnytystoiveeni, jotka olen jo kirjannut ylös synnytystä varten. Nämä poikkeavat hieman viime raskauteni toiveista.

Olin tosiaan viimeksikin toivonut saavani epiduraalipuudutteen, mutten sitä ehtinyt saamaan. Tällä kertaa se on yksi suurimmista toiveistani, koska se luultavasti poikkaisi paniikin, joka minulle viimeksikin tuli siitä, etten saanut millään katkaistua kaikista kovimpia kipujani. Pelottaa eniten sen shokkitila.

En viime raskaudessa edes tiennyt tuosta TENS-laitteesta, mutta nyt kuulin ystävältäni niin paljon hyvää siitä hänen kokeiltuaan sitä, että haluan ehdottomasti itsekin kokeilla siitä supistuksiin, mikäli se on mahdollista.

En halua tällä kertaa missään nimessä pudendaalipuudutetta. Se oli koko synnytykseni yksi kipeimpiä vaiheita (kyllä, olen tätä mieltä vaikka avautumisvaiheen supistukseni ilman kivunlievitystä olivat jotain aivan kamalaa) ja muutenkin nöyryyttävin hetkin, kun piikkien laittaja tuntui vain nauttivan kivustani ja sanoi todella törkeitä kommentteja väliin, kun itkin kivusta. Ei enää ikinä tuota puudutetta!! Se kipu, kun se piikki lävisti aina paikkani tuolta sisältä oli jotain järisyttävää ja se neula tuntui niin paksulta ja siltä, ettei se olisi meinannut upota helposti edes läpi ja että pistäminen vain kesti ja kesti. Järkyttävää.

Pyysin myös viimeksi, ettei minulle laitettaisi katetria, jos ei ole pakko. Jostain syystä sen laitto pelottaa enemmän kuin synnytys. Viimeksi se meinattiin laittaa minulle silti ilman kysymistä.

Viime kerralla jouduin maakaamaan kyljelläni paikoillani käyrissä juuri pahimpina kipuhetkinä, joten nyt toivon, että saisin silloin mieluummin olla liikkeessä. Se makaaminen kamalissa kivuissa tuntui ihan kamalalta, kun hoitajatkin olivat muualla sen ajan.

Toiveenani oli jo viimeksi, että välilihaa ei leikattaisi "varmuuden vuoksi" tms. vaan ainoastaan sitä todella vaativassa tilanteessa. Tämä onneksi toteutui, eikä välilihaa tarvinnut leikata.

Perhehuone oli viimeksi toiveenani ja niin se on myös nyt. Olen varma, että jos joudun monen äidin ja vauvan kanssa samaan huoneeseen, niin en nuku minuuttiakaan. Kyllä sen tietenkin kestää, kun on pakko, mutta aina saa toivoa.

Meinaako muut odottajat laatia synnytystoivelistaa synnärille mukaan vietäväksi?

4 kommenttia:

  1. Ihanan lyhyt ja yksinkertainen lista! Tää helpottaa vähän muakin, ku tuntuu, että kaikilla muilla on jotkut kilometrilistat olemassa. :D Silti mun mielestä hyviä pointteja. Mulla myös epiduraalitoive ja lisäksi haluan tuon pudendaalin. Katsotaan sitten ekan kerran jälkeen, haluanko enää toiste. Katetria mulle ei ole koskaan laitettu, joten avoimin mielin senkin suhteen. :D Ootko itse ajatellut ammetta? Sen laitoin myös omiin toiveisiin siten, että en halua kokeilla sitä lainkaan ainakaan näillä näkymin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli viimeks kanssa tämmönen, mikä mahtui sillon siihen neuvolakortin lisätietokohtaan. :D Se pudendaali on joillekin tosi hyvä eikä kyllä kaikilla satu vissiin noin paljoa. Mä en halua nyt ollenkaan ammeeseen. Viimeksi ne ehdottivat sitä mulle kovimmissa kivuissa, kun itse itkin epiduraalia. Luulin, että hukun sinne ammeeseen ja halusin pois jo ekan supistuksen jälkeen...

      Poista
  2. Tuntuu, että juuri tota tens-laitetta ovat nyt tosi monet kehuneet synnytyskertomuksissaan. Täytyykin etsiä vähän tietoa tosta pudendaalipuudutuksesta. Toiset tuntuvat kehuvan ja toiset eivät halua sitä enään ikinä. Taitaa paljon riippua, miten siitä sitä apua saa. Sattuko sinulla nimenomaan se sen puudutteen laittaminen? Saitko puudutteesta mitään lievitystä kipuun?
    Minä haluaisin kanssa ottaa listalle ehdottomasti sen ammeen. Olen lukenut, että monet ovat siellä saaneet lievitettyä kipua vielä extra tunnin- parin ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan jos ois valmiiksi epiduraali pohjalla, niin sen laitto ei sattuisi niin paljon? Veikkaan. Mä nimittäin tunsin ihan liian hyvin ne piikit. Mulla se ei muuten helpottanut mitään supistuskipuja tai muita, mutta en tosin ponnistaessa tuntenut kamalasti vauvan ulostuloa ja mun mielestä se itse synnytysvaihe oli kaikista helpoin osa. Jotkut taas sanovat tunteneensa todella hyvin ja kovana kipuna sen, kun vauva syntyy. Nyt sitten nään, oliko sillä viimeksi vaikutusta, että sattuuko se synnytysvaihe enemmän tällä kertaa, kun ei ole pudendaalia :D!

      Se amme saattaa joillain toimia. Mulle se oli ihan kauhukammio ja roikuin siinä jossain kahvassa ja huusin miehelle "paina sitä hälynappia!!" kun pelkäsin hukkuvani sinne :D Oli tosin just pahin avautumisvaihe sillon menossa.

      Poista