2019/09/02

29. raskausviikon masu

Tänään on rv 28+0 eli 29. raskausviikko alkaa. Todella jännää, että seuraava mahakuva tulee olemaan jo 31. viikolta! Aika on taas hurahtanut.

Olen tällä hetkellä siis viimeisellä raskauskolmanneksella. Vauvakin on jo yli kilon painoinen pötkylä. Helpottavaa tietää, että mikäli vauva syntyisi nyt, niin hänellä olisi jo hyvät mahdollisuudet selviytyä. Jokainen päivä lisää nyt mahdollisuutta, että lapsi syntyy terveenä (luki jossain sovelluksessa tänään).

Olen huomannut pienen eron esikoisen ja kuopuksen liikkumisessa vatsassa. Esikoinen oli tosi kova potkimaan, mutta kuopus tuntuu enemmän vain möyrivän. Potkuja tuntuu paljon vähemmän kuin esikoista ja lähes kaikki tuntemukset mitä nyt tunnen on sellaista möyrimistä. Mahakin on eri muotoinen ja vähän enemmän tuolla alhaalla kuin esikoisesta.

Miehen isä ja äitipuoli kävivät tänään meillä kahvilla. Appi sanoi, että hän oli nyt hyvästellyt kesän ja todennut, että syksy alkaa. Tähän asti olen koko ajan ajatellut, että sitten kun syksy alkaa, niin alan olla todella lähellä synnytystä. Jotenkin tuon lauseen kuultuani heräsin taas siihen todellisuuteen, miten lähellä marraskuu jo on. Jännittää ihan kamalasti.

Synnytyksen pohtimisesta tulikin mieleen, että kirjailin tänään jo synnytystoiveitani ylös. Aion tehdä niistä vielä lähipäivinä aivan oman postauksen. Mietin jo vähän sairaalakassiakin valmiiksi, mutta teen siitäkin myöhemmin oman kirjoituksen.

4 kommenttia:

  1. Syksy tuli kyllä nopsaa. Mulla kans liikkeet on jotenkin tosi möyrimismäisiä. Selkeitä potkuja oon tuntenut ihan vaan muutaman, muuten se on sellasta liikehdintää lähinnä. Ootan sun synnytystoivepostausta, koska aloin just kirjoitella omaa luonnoksiin todetakseni, et eihän mulla ole mitään toiveita. :D Ehkä saan jotain vinkkiä sitten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu, et mul oli kamalasti toiveita viimeksikin, mutta ärsytti, kun osaa niistä arvosteltiin kovasti synnärillä (esim. kun olin toivonut, ettei opiskelijat tekisi minulla ylimääräisiä tutkimuksia/toivenpiteitä). Toi möyrimisvaihe oli kyllä ihana ♥ Nyt nää potkut jopa sattuvat D:

      Poista
  2. Siellä ollaan kohta jo yli 30 viikoilla! Kauheen nopeasti menee aika :) Itse aina mietin, että sitten kun 30. viikko on saavutettu, niin sitten ollaan jo tosi "lopussa" tai lähellä synnytystä.
    Minua kanssa kiinnostaa kovasti sinun synnytystoiveet, kun olet synnytyksen jo kerran kokenut :)
    Tsemppiä ja hyviä vointeja sinne <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ja sitä samaa ♥ Mulla on myös ollut tuo 30. viikkoa "rajapyykkinä" ja nyt tuntuu ihan hullulta, että 30. raskausviikko alkoi!! :D

      Poista